torsdag 5 februari 2009

Gårdagen+ soppa!

Yes, det blev en soppa till damen pga av henne förkylning! Tog sin lilla tid men värd på allra högsta nivå. Viktigaste var att hon var nöjd/glad och det gjorde mig stolt (på mig själv så klart) haha

Så gjordes detta:

Låt en kastrull med vatten kokas upp, släng i kycklingen låt den kokas under 15-20 min. Därefter slänger man i riset + bulgur + mungbönorna. De ska kokas under 20 min under en låg temperatur, sedan tar du upp kycklingen och tar ut all ben på den och slänger i den igen. Sänk tempen så mycket det går!
Direkt där på skalar du hela en hel lök och slänger i den hel (kan hackas också). Riv moroten och skär potatisen i små bitar och släng i! Tillsätt tomtpure samt salt och citronpeppar. Låt den små koka i den lägsta tempen, känn på potatisen om den börjar mjukna till lite så slänger du i persiljan och låter den vara under 5 min därefter är soppa klar ;)

Glöm ej att röra om då och då helst väldigt ofta typ var 10e minut!

Du serverar soppan i en skål eller djuptallrik med en bit citron på sidan och om du vill lite färsk persilja på soppan!Innehåll:
Kyckling (filé+ving)
Lök 1 st
Potatis 1 st
Morot 1 st
Persilja
Nudlar 50 g
Ris 1 dl
Bulgur 0,75 dl
Mungbönor 0,5 dl
Tomatpuré
Citron

Inga kommentarer: