tisdag 2 december 2008

Ring inte upp - Lämna inga uppgifter!!!


Konstiga nummer/samtal har jag lärt mig och inte svara på. Bedragarna ska man hålla sig undan från, de finns överallt!
Nu skriver Aftonbladet om det, för ca 6 mån sedan fick jag ett samtal när jag svarade så hörde man en röst och lite musik i bakgrunden! Meddelandet led så:

"Congratulations you have won a trip to Hawaii with a all inclusive hotel for only 5 $! Please press your account- or creditcard number to pay it after the "PIP"! Then you will get the tickets posted to your home adress immediately after we got the mony!"

Jag lade på strax före svararen slutade!

Men det som jag undrar över är varför kan inte regeringen gå in och be alla operatörer och spärra dessa nummer? Speciellt nu när de vet vilka nummer de startar på 0088, 088 eller 88!
Nej varje person ska ta sitt ansvar och ringa själv till telefonbolagen, tänk på de äldre, de personer som har svag hörsell eller barn som inte förstår detta?!

Det skulle underlätta mycket mer om regeringen säger åt bolagen, bolagen i sin tur blockerar alla dessa nummer samt liknande! Bedrövligt...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3905160.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4011203.ab


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är självklart att de inte kan spärra 0088, 088 eller 88. Det kan ju faktiskt finnas folk som ringer från sådana nummer av helt legitima skäl. Du kan vilja nå en bekant som endast kan nås via satellittelefon. Andra, som absolut inte känner någon som använder satellittelefon, får helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Egentligen rätt självklart att det är fråga om bedrägerier om någon komplett främling frågar om kreditkortsnummer helt apropå ingenting.

Kaveh sa...

Jojo, men det är tragiskt om du tycker att ett barn, äldre eller en förstådshandikappad person ska kunna ta sitt ansvar! Man ska hjälpa andra!